Welcome to the 46th Annual Conference of the ISCHE, which will take place at the University of Lille, Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq under the main theme of Teachers and Teaching. History in motion.

A Consortium is responsible for the local organisation of the 46th ISCHE Annual Conference, including :

     ***
     ***
     ***

Conference languages
         Conference proposals may be submitted in any of the five official languages of ISCHE: English, French, German, Spanish/Castilian and Portuguese.

ULille Privacy Policy
         In accordance with new data protection regulations, personal information provided by conference delegates is protected by the University of Lille's privacy policy. To find out more, click here.

ISCHE conference policy
          - Access to files
                  The proposals accepted at this conference, as well as at previous editions, will be freely available on the ISCHE website for the benefit of authors and interested readers.
          - Accessibility
                  The International Standing Conference on the History of Education (ISCHE) and the organisers of the ISCHE 46 conference are committed to providing an accessible environment for all. The ISCHE accessibility statement is available here.
          - Guidelines for accessible presentations
                  When preparing your presentation to ISCHE, we ask you to bear in mind the diversity of our membership and your audience. ISCHE embraces many disciplines, nationalities, languages, cultural communities and learning styles. Think about issues of privilege and unfairness and consider the inclusions and exclusions of your presentation.
                  ISCHE strongly encourages participants to respect the principles of accessibility in academic presentations, which often bring unintended benefits to everyone.

À propos

Bienvenue à la 46e Conférence Annuelle de l'ISCHE, qui aura lieu à l'Université de Lille, campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq sous le thème principal de Enseignants et enseignement. L'histoire en mouvement.

Un Consortium est responsable de l'organisation locale de la 46e Conférence annuelle de l'ISCHE , comprenant :

  •  ***
  •  ***
  •  ***

Langues de la conférence
         Les propositions de conférence peuvent être présentées dans l'une des cinq langues officielles de l'ISCHE : anglais, français, allemand, espagnol/castillan et portugais.

Politique de confidentialité de l'ULille
         Conformément à la nouvelle réglementation sur la protection des données, les informations personnelles fournies par les délégués à l'organisation de la conférence sont protégées par la politique de confidentialité en vigueur à l'Université de Lille. Pour en savoir plus, cliquez ici.

Politique de la conférence de l'ISCHE
          - Accès aux dossiers
                  Les propositions acceptées lors de cette conférence, ainsi que lors des éditions précédentes, seront disponibles en libre accès sur le site web de l'ISCHE et sont accessibles gratuitement, au bénéfice des auteurs et des lecteurs intéressés.
          - Accessibilité
                  La Conférence internationale permanente d'histoire de l'éducation (ISCHE) et les organisateurs de la conférence ISCHE 46 s'engagent à fournir un environnement accessible à tous. La déclaration d'accessibilité de l'organisation ISCHE est disponible ici.
          - Directives pour des présentations accessibles
                  Lors de la préparation de votre présentation à l'ISCHE, nous vous demandons de garder à l'esprit la diversité de nos membres et de votre public. L'ISCHE englobe de nombreuses disciplines, nationalités, langues, communautés culturelles et styles d'apprentissage. Pensez aux questions de privilèges et d'injustice et réfléchissez aux inclusions et exclusions de votre présentation.
                  L'ISCHE encourage vivement les participants à respecter les principes d'accessibilité dans les présentations académiques, qui apportent souvent des avantages involontaires à tout le monde.

****

****

The proposals could be submitted in any of the following formats:

  1. Individual papers. Accepted papers will be alocated on parallel sessions with 15-18 minutes for the presentation of each paper. Proposals should be a maximum of 500 word excluding bibliography. The submission of an Individual Paper is performed on the Abstracts area.
  2. Preformed panels. Accepted panels will be allotted on 90 minutes sessions and typically should feature 3-5 panelists with time left for discussion. These proposals should include a 500 word abstract of the proposed panel, followed by titles and authors information. Please, read more on submission procedures below (*).
  3. Multilingual panels, with at least two languages represented. Accepted multilingual panels will be highlighted by the local organizers and will be allotted 120 minutes and typically feature 3-5 panelists with ample time left for discussion and cross-language exchange. These proposals should include a 500 word abstract of the proposed multilingual panel, followed by titles and authors information. Please, read more on submission procedures below (*).
  4. Symposia, consisting of two to four preformed 90 minutes panels with a minimum of three countries represented among the participants. In addition, the symposium must include a discussant. Accepted symposia will have their panels scheduled across the conference dates in the order presented, though it may not be possible to have a symposium's panels scheduled in back-to-back sessions. These proposals should include a 500 word abstract of the proposed symposium, followed by information on each panel included within the symposium, along with titlesand authors information. Please, read more on submission procedures below (*).

ISCHE encourages organizers of panels and symposia to respect diversity and to include early career researchers.

(*) Please note the following:
- prior to the proposal submission, each member of the panel/symposium should be registered (at least, with name, email and password) on the Conference electronic system;

Themes of ISCHE 46 and Standing Working Groups
          
All submissions need to be directed to either one of the six topics of the conference theme or one of the four current Standing Working Groups. Standing Working Groups have limited sessions during the conference. Therefore, authors with submissions for Standing Working Groups are advised to additionally select a second choice referring to one of the topics of the conference theme. This way their submission can be redirected during the reviewing process.

Conference languages
          
ISCHE strives for multilingualism and welcomes presentations and submissions in the five conference languages (English, French, German, Portuguese, and Spanish). However, all authors who submit in other than English are requested to additionally submit an English language abstract which will be included in the book of abstracts.

Proposal Submission
          
All submissions must be submitted using the 2025 online submission system Conftool. Accounts from previous years are no longer available, so please create a new user account. Afterwards you can access the submission form which will allow you to enter your proposal.

Please click here to submit your proposal for ISCHE 46.

Les propositions peuvent être soumises dans l'un des formats suivants :

  1. Communications individuelles. Les communications acceptées seront réparties dans des sessions parallèles, avec 15 à 18 minutes pour la présentation de chaque communication. Les propositions doivent comporter un maximum de 500 mots, bibliographie non comprise. La soumission d'une communication individuelle s'effectue dans la zone Résumés.
  2. Panels préformés. Les panels acceptés se verront attribuer des sessions de 90 minutes et devraient typiquement comprendre 3 à 5 panélistes avec du temps laissé pour la discussion. Ces propositions doivent inclure un résumé de 500 mots du panel proposé, suivi des titres et des informations sur les auteurs. Veuillez lire les procédures de soumission ci-dessous (*).
  3. Les panels multilingues, avec au moins deux langues représentées. Les panels multilingues acceptés seront mis en avant par les organisateurs locaux et auront une durée de 120 minutes. Ils comprendront généralement 3 à 5 panélistes et laisseront suffisamment de temps pour la discussion et les échanges inter-langues. Ces propositions doivent inclure un résumé de 500 mots du panel multilingue proposé, suivi des titres et des informations sur les auteurs. Pour plus d'informations sur les procédures de soumission, voir ci-dessous (*).
  4. Les symposia, qui consistent en deux ou quatre panels de 90 minutes, avec un minimum de trois pays représentés parmi les participants. En outre, le symposium doit comprendre un discutant. Les symposiums acceptés seront programmés sur l'ensemble des dates de la conférence dans l'ordre présenté, bien qu'il ne soit pas toujours possible de programmer les panels d'un symposium dans des sessions consécutives. Ces propositions doivent inclure un résumé de 500 mots du symposium proposé, suivi d'informations sur chaque panel inclus dans le symposium, avec les titres et les informations sur les auteurs. Pour plus d'informations sur les procédures de soumission, voir ci-dessous (*).

L'ISCHE encourage les organisateurs de panels et de symposiums à respecter la diversité et à inclure des chercheurs en début de carrière.

(*) Veuillez noter ce qui suit :
          - avant la soumission de la proposition, chaque membre du panel/symposium doit être enregistré (au moins avec son nom, son email et son mot de passe) sur le système électronique de la conférence ;

Thèmes de l'ISCHE 45 et des groupes de travail permanents
          Toutes les propositions doivent porter sur l'un des six sujets du thème de la conférence ou sur l'un des quatre groupes de travail permanents actuels. Les groupes de travail permanents ont des sessions limitées pendant la conférence. Par conséquent, il est conseillé aux auteurs qui soumettent des propositions pour les groupes de travail permanents de sélectionner un deuxième choix se rapportant à l'un des sujets du thème de la conférence. De cette manière, leur soumission pourra être redirigée au cours du processus d'évaluation.

Langues de la conférence
           L'ISCHE s'efforce de favoriser le multilinguisme et accepte les présentations et les soumissions dans les cinq langues de la conférence (anglais, français, allemand, portugais et espagnol). Cependant, tous les auteurs qui soumettent une proposition dans une autre langue que l'anglais sont priés de soumettre un résumé en anglais qui sera inclus dans le livre des résumés.

Soumission des propositions
            Toutes les propositions doivent être soumises à l'aide du système de soumission en ligne 2024 Conftool. Les comptes des années précédentes ne sont plus disponibles, veuillez donc créer un nouveau compte utilisateur. Vous pourrez ensuite accéder au formulaire de soumission qui vous permettra de saisir votre proposition.

Veuillez cliquer ici pour soumettre votre proposition pour ISCHE 46.

Local Organising Committee (LOC), ULille

  • Stéphane Lembré, Université de Lille, IRHiS 
  • Solenn Huitric, Université Lumière Lyon 2, ECP
  • Julien Cahon, Université Picardie – Jules Verne, CAREF
  • Jean-François Condette, Université de Lille, IRHiS
  • Mélanie Fabre, Université Picardie – Jules Verne, CAREF
  • Olivier Chovaux, Université d’Artois, CREHS
  • Rebecca Rogers, Université Paris Cité, CERLIS
  • Jeune chercheur.se : à identifier

LOC Coordinator

  • Stéphane Lembré, Université de Lille, IRHiS 
  • Jean-François Condette, Université de Lille, IRHiS

LOC Assistant

  • Christine Aubry, Université de Lille, IRHiS

Scientific Committee

  • ***

-------------------

Contact LOC: ische46[at]ischeorg

Comité local d'organisation, ULille

  • Stéphane Lembré, Université de Lille, IRHiS 
  • Solenn Huitric, Université Lumière Lyon 2, ECP
  • Julien Cahon, Université Picardie – Jules Verne, CAREF
  • Jean-François Condette, Université de Lille, IRHiS
  • Mélanie Fabre, Université Picardie – Jules Verne, CAREF
  • Olivier Chovaux, Université d’Artois, CREHS
  • Rebecca Rogers, Université Paris Cité, CERLIS
  • Jeune chercheur.se : à identifier

Coordinateurs

  • Stéphane Lembré, Université de Lille, IRHiS 
  • Jean-François Condette, Université de Lille, IRHiS

Assistant

  • Christine Aubry, Université de Lille, IRHiS

Comité scientifique

    ***

-------------------

Contact LOC : ische46[at]ischeorg

TEACHERS AND TEACHING. History on the move

Throughout history and in all levels and types of learning, teaching is at the core of the education process. ISCHE 46 will explore the history of teachers and teaching, from the earliest times through the early 21st century, in all its diversity. UNESCO defines teachers as all those who instruct others. Employing a broad definition of ‘instruct,’ ISCHE 46 will consider the histories not only of professional teachers in institutions from infant schools to universities, but also of trainers, families, tutors, youth associations, popular movements, self-instruction, and even non-human teachers such as other living beings and technological devices.

The conference theme Teachers and Teaching seeks to highlight actual and ideal roles of teachers and teaching in schools and in society. Their functions, importance, and status have evolved profoundly throughout history and continue to embody many contradictions. In the case of school teachers, they have been instruments of literacy, knowledge, and even emancipation. The very nature of teachers’ function – making particular kinds of knowledge available to others -– can also raise expectations and cause tensions with those responsible for educational policies.

The social characteristics of human teachers: Who are the people who teach (professionally or otherwise), what does it mean to be a teacher, and how does one become a teacher? The historical sociology of teaching interrogates the history of social advancement through access to the profession as well as internal differentiation within it. The identities and status of teachers are many and varied, depending on the subjects they teach and the institutions in which they work. The knowledge and skills required to become and work as a teacher, as well as the recruitment and assessment procedures for this profession, have varied by subject and level, and teacher training has aroused much debate since it became institutionalized in the early nineteenth century. Because teachers’ gender, sexuality, social class, ethnic origins, and other background characteristics have influenced their training and status, analysis of these factors is essential to the historical sociology of teaching.

The work of teaching: Making particular kinds of knowledge available, and the conditions in which it takes place, have undergone profound changes throughout history, along with conceptions of the teacher’s authority. From memorization and recitation to “learning by doing” and active learning, teachers’ methods have - and have not - evolved in important ways. Working conditions have changed as a result of new administrative approaches, as well as teachers’ individual and organized efforts through professional, political, community, and/or trade union activities. The methods and working conditions of schoolteachers, university faculty, and those who teach in non-institutional contexts have differed in important ways that illuminate broader trends and issues.

Representations and knowledge of the teaching profession: Media and cultural images of teachers are many and varied, nurtured by individual or collective memories easily distorted by the passage of time. A range of teachers figure in cultural productions of the past (literature, theater, film…) whose characters serve as archetypes of goodness or severity, from teachers committed to their pupils to those who are burned out and cynical. Understanding the emergence and evolution of these representations illuminates how culture informs, shapes and refracts the politics of teaching and historical memory.

Pluralizing teaching and teachers: Teachers are not only those legitimized professionally by the state and other certifying agencies, but also other agents which make knowledge available to others. Social, cultural and religious movements have been important teachers in human history. Also, non-human actors such as plants and animals as well as technological artifacts that have knowledge inscribed into them have also played a role in teaching and passing knowledge throughout different generations.

Approaching the history of education through a focus on teachers and teaching requires particular attention to contexts. ISCHE 46 aims to make the most of the plurality of contexts by exploring all historical periods and geographical areas. Case studies, comparative approaches, studies of individuals, and institutional or system-wide analyses are all welcome, as are a diverse range of the sources and methodologies. All knowledge about teachers and teaching practices, as well as their renewal, is equally important.

The proposals for this conference could be based on several axes: absence of politics and the state?

  1. Teachers’ career paths and identities: recruitment, qualifications, training, retraining, advancement; gender, social, ethnic, and geographical origins.
  2. Teachers’ working and living conditions: official requirements, daily life, working hours, salaries, retirement, health, vulnerabilities.
  3. Knowledge practices: subject content, pedagogical knowledge, didactic expertise, continuing education; professionalization, authority in the classroom, pedagogical practices, intercultural teaching, public pedagogies.
  4. Relationships and interactions with other actors: students, of course, but also hierarchies (management, inspectors, etc.); families; other teachers, whether within the school or at local, national or even international meetings; as well as political and social systems. Relations between teachers and the state will need to be carefully studied ; we'll be looking at teachers' associations, unionization and politicization, for example.
  5. Teaching tools and school artifacts: the socio-materiality of teaching through the creation, production, and dissemination of technologies for teaching.
  6. Teachers and teaching outside the school: school and society, cultural and social roles of teachers in community life, institutional contexts of practice and interactions with societies; atypical teaching spaces (prison, hospital, etc.); crisis contexts (war, epidemics, natural disasters).
  7. Non-human actors and teaching practices: the history of teachers and teaching beyond the human-centered approach.
  8. Representations of teachers and teaching in literature, cinema and mass culture and their impact on collective memory.

Keywords: teaching practices, professions, identities, professional knowledge, pedagogy, non-human teaching.

-------------------------

You can also download the Call for papers and Themes in the five official ISCHE 46 languages below:

                      French                    Deutsch                   Español                    Portuguese

LES ENSEIGNANTS ET L'ENSEIGNEMENT. L'histoire en mouvement

Tout au long de l'histoire et à tous les niveaux et types d'apprentissage, l'enseignement est au cœur du processus éducatif. L'ISCHE 46 explorera l'histoire des enseignants et de l'enseignement, depuis les temps les plus anciens jusqu'au début du 21e siècle, dans toute sa diversité. L'UNESCO définit les enseignants comme tous ceux qui instruisent les autres. En utilisant une définition large du terme "instruire", l'ISCHE 46 examinera l'histoire non seulement des enseignants professionnels dans des institutions allant des écoles maternelles aux universités, mais aussi des formateurs, des familles, des tuteurs, des associations de jeunes, des mouvements populaires, de l'auto-instruction, et même des enseignants non humains tels que d'autres êtres vivants et des dispositifs technologiques.

Le thème de la conférence "Enseignants et enseignement" vise à mettre en lumière les rôles réels et idéaux des enseignants et de l'enseignement dans les écoles et dans la société. Leurs fonctions, leur importance et leur statut ont profondément évolué au cours de l'histoire et continuent d'incarner de nombreuses contradictions. Dans le cas des enseignants, ils ont été des instruments d'alphabétisation, de connaissance et même d'émancipation. La nature même de la fonction des enseignants - mettre à la disposition des autres des connaissances particulières - peut également susciter des attentes et des tensions avec les responsables des politiques éducatives.

Les caractéristiques sociales des enseignants humains : Qui sont les personnes qui enseignent (professionnellement ou non), que signifie être enseignant et comment le devient-on ? La sociologie historique de l'enseignement interroge l'histoire de la promotion sociale par l'accès à la profession ainsi que la différenciation interne au sein de celle-ci. Les identités et les statuts des enseignants sont multiples et variés, en fonction des disciplines qu'ils enseignent et des institutions dans lesquelles ils travaillent. Les connaissances et les compétences requises pour devenir et travailler en tant qu'enseignant, ainsi que les procédures de recrutement et d'évaluation de cette profession, ont varié selon les matières et les niveaux, et la formation des enseignants a suscité de nombreux débats depuis qu'elle a été institutionnalisée au début du dix-neuvième siècle. Le genre, la sexualité, la classe sociale, l'origine ethnique et d'autres caractéristiques des enseignants ayant influencé leur formation et leur statut, l'analyse de ces facteurs est essentielle à la sociologie historique de l'enseignement.

Le travail d'enseignement : la mise à disposition de savoirs particuliers et les conditions dans lesquelles elle s'effectue ont connu de profonds changements au cours de l'histoire, de même que les conceptions de l'autorité de l'enseignant. De la mémorisation et de la récitation à l'"apprentissage par la pratique" et à l'apprentissage actif, les méthodes des enseignants ont - et n'ont pas - évolué de manière importante. Les conditions de travail ont changé en raison de nouvelles approches administratives, ainsi que des efforts individuels et organisés des enseignants dans le cadre d'activités professionnelles, politiques, communautaires et/ou syndicales. Les méthodes et les conditions de travail des instituteurs, des professeurs d'université et de ceux qui enseignent dans des contextes non institutionnels présentent des différences importantes qui mettent en lumière des tendances et des questions plus larges.

Représentations et connaissances de la profession d'enseignant : Les images médiatiques et culturelles des enseignants sont nombreuses et variées, nourries par des souvenirs individuels ou collectifs facilement déformés par le passage du temps. Dans les productions culturelles du passé (littérature, théâtre, cinéma...), on trouve toute une série d'enseignants dont les personnages servent d'archétypes de bonté ou de sévérité, des enseignants dévoués à leurs élèves à ceux qui sont épuisés et cyniques. Comprendre l'émergence et l'évolution de ces représentations permet de comprendre comment la culture informe, façonne et réfracte les politiques de l'enseignement et de la mémoire historique.

Pluralisation de l'enseignement et des enseignants : Les enseignants ne sont pas seulement ceux qui sont légitimés professionnellement par l'État et d'autres organismes de certification, mais aussi d'autres agents qui mettent le savoir à la disposition des autres. Les mouvements sociaux, culturels et religieux ont été des enseignants importants dans l'histoire de l'humanité. Les acteurs non humains, tels que les plantes et les animaux, ainsi que les artefacts technologiques dans lesquels le savoir est inscrit, ont également joué un rôle dans l'enseignement et la transmission du savoir à travers les différentes générations.

Aborder l'histoire de l'éducation en se concentrant sur les enseignants et l'enseignement requiert une attention particulière aux contextes. L'ISCHE 46 vise à tirer le meilleur parti de la pluralité des contextes en explorant toutes les périodes historiques et toutes les zones géographiques. Les études de cas, les approches comparatives, les études d'individus et les analyses institutionnelles ou systémiques sont toutes les bienvenues, de même que la diversité des sources et des méthodologies. Toutes les connaissances sur les enseignants et les pratiques d'enseignement, ainsi que leur renouvellement, sont également importantes.

Les propositions pour cette conférence pourraient s'articuler autour de plusieurs axes : absence de politique et d'État ?

  1. Parcours et identités des enseignants : recrutement, qualification, formation, reconversion, avancement ; genre, origines sociales, ethniques et géographiques.
  2. Conditions de travail et de vie des enseignants : exigences officielles, vie quotidienne, horaires de travail, salaires, retraite, santé, vulnérabilités.
  3. Pratiques de connaissance : contenu des matières, connaissances pédagogiques, expertise didactique, formation continue ; professionnalisation, autorité dans la classe, pratiques pédagogiques, enseignement interculturel, pédagogies publiques.
  4. Les relations et interactions avec d'autres acteurs : les élèves, bien sûr, mais aussi les hiérarchies (direction, inspecteurs, etc.), les familles, les autres enseignants, que ce soit au sein de l'école ou lors de réunions locales, nationales, voire internationales, ainsi que les systèmes politiques et sociaux. Les relations entre les enseignants et l'Etat devront être étudiées avec soin ; nous nous pencherons par exemple sur les associations d'enseignants, la syndicalisation et la politisation.
  5. Outils pédagogiques et artefacts scolaires : la socio-matérialité de l'enseignement à travers la création, la production et la diffusion des technologies pour l'enseignement.
  6. Les enseignants et l'enseignement en dehors de l'école : école et société, rôles culturels et sociaux des enseignants dans la vie communautaire, contextes institutionnels de pratique et interactions avec les sociétés ; espaces d'enseignement atypiques (prison, hôpital, etc.) ; contextes de crise (guerre, épidémies, catastrophes naturelles).
  7. Acteurs non humains et pratiques d'enseignement : l'histoire des enseignants et de l'enseignement au-delà de l'approche centrée sur l'humain.
  8. Représentations des enseignants et de l'enseignement dans la littérature, le cinéma et la culture de masse et leur impact sur la mémoire collective.

Mots-clés : pratiques d'enseignement, professions, identités, savoirs professionnels, pédagogie, enseignement non humain.

-------------------------

Vous pouvez également télécharger l'appel à communications/Thèmes dans les cinq langues officielles de l'ISCHE 46 ci-dessous :

                          English          Deutsch          Español          Portugais

Standing Working Groups (SWG) are small, thematically organized research groups within ISCHE, designed to coordinate research and discussion on a set topic, guided by specific research goals, for a set period of time. SWGs are automatically granted two parallel session slots on the program of each ISCHE annual conference. Guidelines for the operations and establishment of Standing Working Groups are located in Section 7 of the ISCHE Byelaws.

         - The deadline for submitting work to any SWG is ***, 2025.
         - Proposals must have a maximum of 500 words, excluding bibliography.
         - Please note that all proposals must be submitted through the congress' electronic system, selecting the respective SWG in the Abstracts area (click on Works - SW Group) –> You can find more on any below-mentioned SWG here .

Overview of Current Standing Working Groups *** ???

Les groupes de travail permanents (SWG) sont de petits groupes de recherche thématiquement organisés au sein de l'ISCHE, conçus pour coordonner la recherche et la discussion sur un sujet donné, guidés par des objectifs de recherche spécifiques, pendant une période donnée. Les SWG se voient automatiquement attribuer deux sessions parallèles dans le programme de chaque conférence annuelle de l'ISCHE. Les lignes directrices relatives au fonctionnement et à la création des groupes de travail permanents figurent à l'article 7 des statuts de l'ISCHE.

         - La date limite pour soumettre un travail à un groupe de travail permanent est ***, 2025.
         - Les propositions doivent comporter un maximum de 500 mots, bibliographie non comprise.
         - Veuillez noter que toutes les propositions doivent être soumises par le biais du système électronique du congrès, en sélectionnant le GTS concerné dans la zone des résumés (cliquez sur Works - SW Group) -> Vous pouvez trouver plus d'informations sur les GTS mentionnés ci-dessous ici .

Aperçu des groupes de travail permanents actuels *** ? ??

Registration for the ISCHE 46 conference in ULille (France), will open in *** 2025 (in Conftool).
The early registration rate ends on ***, 2025.

ISCHE Membership
       
Please note that ISCHE has moved to a membership structure whereby individuals can join ISCHE via the ISCHE website. Member benefits include discounted registration fees at annual conferences and discounted subscriptions to the journal Paedagogica Historica
       

Membership of ISCHE is required prior to registration for ISCHE 46 (the conference in 2025), in order to be eligible for any associated discount. Please sign up at www.ische.org/join-ische.

  • Registration Rates for 2025 ISCHE Conference (In person and on-line)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025
  • Registration Rates for 2025 ISCHE Conference (On-line)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025

                  Registration for ISCHE 2024 can be made using a debit or credit card or PayPal as means of payment.
                  Attention: 10% discount for all of those participating in both conferences ISCHE and CBHE.

  • Registration Rates for all of those participing in 2025 CBHE (10% discount)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE. Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025

                   Please, click here to Register for the 2025 ISCHE Conference
                  
In case of any registration problems, please contact ische46[at]ischeorg
                   You will receive an email receipt acknowledging your registration (make sure to check your spam folder if it does not appear).

Additional Information
            
Participants can also register on the online system for optional ISCHE events, such as the Welcome Reception, Dinner for Early Career Researchers (paid - value will be announced soon).
             The ISCHE 46 programme will include the names and email addresses of all registered participants unless you request that your name and email not be included. If you wish to opt out of having your name and email included in the program, please contact ische46[at]ischeorg.

Refund Policy
             
100% refund (minus a bank processing fee) will be granted to cancellations received prior to ***, 2025.
              Any cancellations between *** and ***, 2025 will be refunded at 50%. No refunds will be available for cancellations received after ***, 2025.
              To request a refund please contact ische46[at]ischeorg and include the registration confirmation number that you received by email.
               Please allow 7-10 business days for a refund to be processed.

* Please choose your registration rate carefully and in accordance with your selected mode of presentation and membership status. Refunds for wrong registrations will be applicable only until ***, 2025.

Registration for the ISCHE 46 conference in ULille (France), will open in *** 2025 (in Conftool).
The early registration rate ends on ***, 2025.

ISCHE Membership
       
Please note that ISCHE has moved to a membership structure whereby individuals can join ISCHE via the ISCHE website. Member benefits include discounted registration fees at annual conferences and discounted subscriptions to the journal Paedagogica Historica
       

Membership of ISCHE is required prior to registration for ISCHE 46 (the conference in 2025), in order to be eligible for any associated discount. Please sign up at www.ische.org/join-ische.

  • Registration Rates for 2025 ISCHE Conference (In person and on-line)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025
  • Registration Rates for 2025 ISCHE Conference (On-line)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025

                  Registration for ISCHE 2024 can be made using a debit or credit card or PayPal as means of payment.
                  Attention: 10% discount for all of those participating in both conferences ISCHE and CBHE.

  • Registration Rates for all of those participing in 2025 CBHE (10% discount)
Member Early € *** by ***, 2025
Member Late € *** by ***, 2025
Non-Member Early € *** by ***, 2025
Non-Member Late € *** by ***, 2025
ECR ISCHE. Member Early € *** by ***, 2025
ECR ISCHE Member Late € *** by ***, 2025
ECR Early registration non-member € *** by ***, 2025
ECR registration non-member € *** by ***, 2025

                   Please, click here to Register for the 2025 ISCHE Conference
                  
In case of any registration problems, please contact ische46[at]ischeorg
                   You will receive an email receipt acknowledging your registration (make sure to check your spam folder if it does not appear).

Additional Information
            
Participants can also register on the online system for optional ISCHE events, such as the Welcome Reception, Dinner for Early Career Researchers (paid - value will be announced soon).
             The ISCHE 46 programme will include the names and email addresses of all registered participants unless you request that your name and email not be included. If you wish to opt out of having your name and email included in the program, please contact ische46[at]ischeorg.

Refund Policy
             
100% refund (minus a bank processing fee) will be granted to cancellations received prior to ***, 2025.
              Any cancellations between *** and ***, 2025 will be refunded at 50%. No refunds will be available for cancellations received after ***, 2025.
              To request a refund please contact ische46[at]ischeorg and include the registration confirmation number that you received by email.
               Please allow 7-10 business days for a refund to be processed.

* Please choose your registration rate carefully and in accordance with your selected mode of presentation and membership status. Refunds for wrong registrations will be applicable only until ***, 2025.

Conference venues
          The conference will take place on the Pont-de-Bois campus of the University of Lille in Villeneuve d'Ascq.
          Meeting place for the plenary session -> Amphi B7 (forum level - 1)

Transport
          To get to the University of Lille
          And to the Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq (click on "Campus Pont-de-Bois")

Hotels
         
List of hotels

Lieux de la conférence
          La conférence se déroulera sur le campus du Pont-de-Bois de l'Université de Lille à Villeneuve d'Ascq.
          Lieu de rendez-vous pour la plénière —> Amphi B7 (niveau forum - 1)

Transport
          Pour se rendre à l'Université de Lille
          Et au Campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq (cliquez sur "Campus du Pont-de-Bois")

Hôtels
          Liste d'hôtels

  • September 1, 2024 —> Call for Papers Start
  • December 15, 2024—> Proposals Submission Deadline
  • January 15, 2025 —> Extension of Deadline
  • February 28, 2025—> Authors Notified of Acceptance
  • March 1, 2025—> Registration opens
  • April 1, 2025—> Authors decide on mode of presentation (onsite or online)
  • April 15, 2025—> Last day to Register at Early Registration Rates
  • May 2, 2025—> Provisional Conference Program 
  • June 1, 2025—> Conference Program Finalized
  • July 7, 2025—> Pre-Conference
  • July 8-11, 2025 —> ISCHE Conference 46, Lille / France
  • ??? —> ISCHE Conference 46, on-line
  • 1er septembre 2024 —> Début de l'appel à communications
  • 15 décembre 2024 —> Date limite de soumission des propositions
  • 15 janvier 2025 —> Prolongation de la date limite
  • 28 février 2025 —> Les auteurs sont informés de l'acceptation de leur proposition
  • 1er mars 2025 —> Ouverture des inscriptions
  • 1er avril 2025 —> Les auteurs décident du mode de présentation (sur place ou en ligne)
  • 15 avril 2025 —> Dernier jour pour s'inscrire au tarif d'inscription anticipée
  • 2 mai 2025 —> Programme provisoire de la conférence
  • 1er juin 2025 —> Finalisation du programme de la conférence
  • 7 juillet 2025 —> Pré-conférence
  • 8-11 juillet 2025 —> Conférence ISCHE 46, Lille / France
  • ??? —> Conférence ISCHE 46, en ligne

******

******

Monday 7 July 2025, Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq

  • Pre conference
  • Lunch: CROUS

Tuesday 8 July 2025, Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq

  • Opening session
  • Keynote 1
  • Lunch: CROUS (2 courses)
  • Parallel sessions 1
  • Break
  • Parallel sessions 2

Wednesday 9 July 2025, at Sciences Po Lille, 9 rue Auguste Angellier, Lille (to be confirmed)

  • Parallel Sessions 3
  • Keynote 2 ?
  • Lunch
  • Parallel Sessions 4
  • Heritage visit (to be confirmed)

Thursday 10 July2 025, Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq

  • Parallel sessions 5
  • Parallel sessions 6
  • Lunch: CROUS (2 courses)
  • Forum / round table (associations + journals)
  • Gala dinner (Lille)

Friday 11 July 2025, Pont-de-Bois campus, Villeneuve d'Ascq

  • Parallel sessions 7
  • Parallel sessions 8
  • Lunch: CROUS (2 courses)
  • ISCHE General Assembly

Lundi 7 juillet 2025, campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq

  • Pre conference
  • Déjeuner : CROUS

Mardi 8 juillet 2025, campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq

  • Session d’ouverture
  • Keynote 1
  • Déjeuner : CROUS (en 2 services)
  • Sessions parallèles 1
  • Pause
  • Sessions parallèles 2

Mercredi 9 juillet 2025, à Sciences Po Lille, 9 rue Auguste Angellier, Lille (à confirmer)

  • Sessions parallèles 3
  • Keynote 2 ?
  • Déjeuner
  • Sessions parallèles 4
  • Visite patrimoniale (à confirmer)

Jeudi 10 juillet2 025, campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq

  • Sessions parallèles 5
  • Sessions parallèles 6
  • Déjeuner : CROUS (en 2 services)
  • Forum / table-ronde (associations + revues)
  • Dîner de gala (Lille)

Vendredi 11 juillet 2025, campus du Pont-de-Bois, Villeneuve d'Ascq

  • Sessions parallèles 7
  • Sessions parallèles 8
  • Déjeuner : CROUS (en 2 services)
  • Assemblée générale ISCHE

Please note that participants can still register for the following social events, even if they have already completed their conference registration.

***, 2025
18:30-20:00: Welcome Reception

10 July, 2024
19:30-23:30: Gala Dinner at ***
          Fees: Delegate, € ***; Companion, € ***

Veuillez noter que les participants peuvent encore s'inscrire aux activités sociales suivantes, même s'ils ont déjà complété leur inscription à la conférence.

***, 2025
18:30-20:00 : Réception de bienvenue (à confirmer)

10 juillet 2024
19:30-23:30 : Dîner de gala à ***
          Frais d'inscription : Délégué, € *** ; Compagnon, € ***

Visiting Lille
         Are you coming to Lille for the first time and want to discover the must-see sites? Let yourself be lulled by the warm atmosphere of Old Lille, admire the pool at the La Piscine museum in Roubaix or enjoy nature and art in Villeneuve d'Ascq.
                => For more information, please click here

Visit Lille with the ICI AVANT Lille Met application
         Wander around a city, accompanied by an innovative digital tool (on android and/or apple) allowing you to view 2D images in augmented reality in situ in the position of the photographer of the given period, on a given subject...
                     => Download link : *for IPhone — *- *for Smartphone

Visiter Lille
         Vous venez pour la première fois à Lille et vous souhaitez découvrir les sites incontournables ? Laissez-vous bercer par l'atmosphère chaleureuse du Vieux Lille, admirez le bassin du musée La Piscine à Roubaix ou profitez de la nature et de l'art à Villeneuve d'Ascq.
                     => Pour plus d'informations

Visiter Lille avec l'application "ICI AVANT Lille Met"
          Déambuler dans une ville, accompagné d'un outil numérique innovant (sur android et/ou apple) permettant de visualiser in situ des images 2D en réalité augmentée dans la position du photographe de l'époque donnée, sur un sujet donné…
                     => Lien de téléchargement : *pour IPhone - *pour Smartphone